Otázky a odpovede

Na čo treba dávať pozor pri prechode na nižšie profilové číslo? Možno použiť pneumatiku s nižším profilovým číslom ako boli originál pneumatiky obuté na novom vozidle?

Možno, ak je rozmer nízkoprofilových pneumatík uvedený ako alternatívny rozmer v technickom preukaze vozidla. Pri jazde na nízkoprofilových pneumatikách treba venovať zvýšenú pozornosť zhoršenému stavu vozovky (zvýšené riziko prierazu pneumatiky na poškodenej vozovke, nábehu na obrubník).

—————

Pri výmene pneumatiky, možno použiť pneumatiku s nižším SI?

Áno, ak je rozmer s daným Indexom nosnosti uvedený v technickom preukaze vozidla ako alternatívny rozmer. Odporúčame riadiť sa pri výmene ojazdených pneumatík rýchlostným indexom uvedeným na plášti obutom v prvej výbave vozidla.

—————

Čo sa stane ak smerový dezén je namontovaný zlým smerom?

Pneumatiky so smerovým dezénom sú na bočnici označené smerovým symbolom a nápisom „Rotation“ – smer otáčania, ktorý presne stanovuje predpísaný smer otáčania pri montáži.  V žiadnom prípade neodporúčame montovať pneumatiku v opačnom smere, nakoľko stráca svoju funkčnosť a žiadny výrobca pneumatík nemôže v takom prípade garantovať výkon pneumatiky.

—————

Môžem pneumatiky na ráfik montovať sám?

Áno, ale je to spojené s rizikami. Môže dôjsť k poškodeniu pneumatík, k nesprávnemu namontovaniu, či dokonca k Vášmu poraneniu. Jednoznačne odporúčame obrátiť sa na odborný servis s kvalifikovanou obsluhou a zariadením. Okrem samotnej montáže sú určite schopní pneumatiky aj vyvážiť a tým zvýšiť komfort jazdy.

—————

Môžem do prerazenej bezdušovej pneumatiky použiť dušu?

Je to možné, ale doporučujeme dať prezrieť pneumatiku odborníkovi, aby sa neznížila bezpečnosť jazdy. Je potrebné si dať takúto pneumatiku  s dušou dôkladne vyvážiť.

—————

Pri demontáži zimných pneumatík mi v servise poškodili pätky pneumatík. Môžem pneumatiky používať?

Závisí to od rozsahu poškodenia pätkovej plochy. Tesný kontakt pätky s ráfikom zabezpečuje hermetickosť bezdušovej pneumatiky. Pri poškodenej pätke vzniká možnosť unikania vzduchu a to pri nedostatočnej kontrole tlaku v pneumatikách môže byť nebezpečné.

—————

Ako zistím, pneumatika s asymetrickým dezénom je namontovaná správne?

Každá pneumatika s asymetrickým dezénom je na bočnici označená nápisom „outer“ alebo „aussen“, teda vonkajšia strana.  V žiadnom prípade nie je možné namontovať asymetrickú pneumatiku opačne, nakoľko výrobca potom nemôže garantovať požadované vlastnosti pneumatík.

—————

Prečo sa zvyšuje hlučnosť pri ojazdenej pneumatike?

Hlučnosť pneumatiky je otázka komplexu rôznych faktorov. Sú to najmä počítačom optimalizované sekvencie dezénových blokov, prierez obvodových drážok, konštrukcia pneumatiky, zloženie behúňovej zmesi. Jednoznačný vplyv majú externé faktory - charakter vozovky a rezonančné charakteristiky vozidla. Úsilím konštruktérov pneumatík je nájsť optimálny kompromis. Pri opotrebovanom dezéne vzduch v kontaktnej ploche uniká cez  zmenšený prierez drážok a vzniká výraznejší „píšťalový“ efekt.

—————

Doporučujete používať protektorované pneumatiky?

Protektorovanie pneumatík je ekonomicky výhodná forma predĺženia životnosti pneumatík. Avšak technológia protektorovania je u väčšiny dodávateľov na nižšej úrovni ako technológia výroby nových pneumatík. Preto môžu vznikať problémy s nevyváženosťou a silovými nerovnomernosťami znižujúcimi komfort jazdy. Protektorujú sa kostry pneumatík rôznych výrobcov a teda pneumatiky rovnakého rozmeru môžu mať rôzne jazdné vlastnosti. Ani brzdné vlastnosti protektorovanej zmesi nebývajú na takej úrovni ako vlastnosti nových pneumatík.

—————

Čo je to „SILIKA“?

Okrem tradičnej súčasti behúňových zmesí - sadzí, sa v poslednej dobe čoraz viac používa nové plnivo na báze oxidu kremičitého, Ten, spolu so špeciálnou prísadou - silánmi, dáva behúňu veľmi dobré adhézne vlastnosti na mokrých vozovkách a v zimných podmienkach. Tieto prísady spolu sa volajú „SILIKA“.

—————