Otázky a odpovede
Môžete mi vysvetliť pojem radiálna a diagonálna pneumatika?
Jedná sa o rozdelenie pneumatík podľa konštrukcie.
Pri radiálnej konštrukcii sú kostrové vložky (textilné, oceľovokordové) uložené priamo od pätky k pätke pod uhlom blízkym 90 stupňom (odchýlka 0 až 5 stupňov) vzhľadom na rovinu vedenú stredom behúňa. Kostra je stabilizovaná nárazníkom v behúňovej oblasti.
Pri diagonálnej konštrukcii sú textilné kostrové vložky uložené od pätky k pätke šikmo resp. pod uhlom, ktorý je podstatne nižší ako 90 stupňov vzhľadom na stredovú rovinu behúňa. Zároveň je uhol textilného kordu pri každej vložke opačný. Na vrchu poslednej kostrovej vložky priamo pod behúňom sa používa pás alebo stabilizátor.
—————
Prečo majú pneumatiky rozdielne dezény?
Rozdielnosť typov dezénov je daná:
- ročným obdobím (letné a prechodné obdobie, zimné obdobie)
- charakterom použitia vo väzbe na typ prevádzky
Konštrukcia dezénu má čo najlepšie vyhovovať jednotlivým druhom prevádzky a použitému typu vozidla v danom ročnom období. Dezény majú rôzne usporiadanie dezénových figúr, ktoré zabezpečuje napr: optimálne odvádzanie vody zo stopy, vysoký komfort jazdy, dobrú životnosť, vysokú adhéziu na mokrej vozovke, záber na snehu, záber v terénnych podmienkach.
—————
Čo je to valivý odpor pneumatík?
Je to sila nevyhnutne vynaložená na udržiavanie konštantnej rýchlosti pohybujúceho sa kolesa. Ide o stratu energie použitej na uvedenie pneumatiky do pohybu. Táto strata energie je použitá na uvedenie pneumatiky do pohybu ako aj jej udržanie v pohybe. Priamo ovplyvňuje spotrebu pohonných látok (platí pravidlo, že čím vyšší je koeficient valivého odporu, tým vyššia je aj spotreba pohonných látok. Reálny odhad je, že pri znížení koeficientu valivého odporu o cca 4-5 % dochádza k úspore cca 1% pohonných látok). Mení sa spoločne so zmenou rýchlosti.
—————
Ako sa testujú pneumatiky?
V princípe sa používajú dva druhy skúšok a to nasledovné:
Laboratórne skúšky – testuje sa hlavne únavová pevnosť pneumatík, prebiehajú rýchlostné testy, homologizácia v zmysle noriem EHK 30, DOT 109 (osobné a SUV), EHK 54, DOT 119 (ĽNP). Taktiež sa meria valivý odpor, rozloženie merného tlaku v stope, obvodová a bočná tuhosť pneumatík a ostatné požadované špeciálne skúšky.
Jazdné skúšky na vozidlách – na skúšobnom okruhu sa testujú nasledovné parametre pneumatík:
a) brzdná dráha – suchý povrch, mokrý povrch, zasnežený povrch
b) handling (ovládateľnosť) – suchý povrch, mokrý povrch, zasnežený povrch
c) priečny a pozdĺžny aqaplaning – mokrý povrch
d) špeciálne záberové skúšky v zimných podmienkach, v teréne
e) meranie hlučnosti pneumatiky
f) meranie životnosti pneumatiky
g) iné špeciálne skúšky požadované od výrobcov automobilov (Škoda, Renault-Dacia)
—————
Kde na pneumatike nájdem dátum výroby?
Na jednej strane pneumatiky je vedľa označenia „DOT“ štvormiestne číslo. Príklad (1203):
prvá dvojica čísel označuje týždeň v roku (12), druhá dvojica rok výroby (03)
—————
Kedy je potrebné vymeniť pneumatiky?
Pneumatika, aby dosahovala požadované jazdné vlastnosti, musí mať predpísanú minimálnu hĺbku drážky. Preto je veľmi dôležité sledovať indikátory opotrebenia (tzv. TWI) vylisované v behúni. Tieto znázorňujú pokiaľ sa môže pneumatika ojazdiť, aby boli zachované jej jazdné vlastnosti. Z ubúdaním hĺbky drážky sa výrazne znižuje adhézia na vozovke a preto sa môže auto stať nekontrolovateľné. Pre skupinu letných pneumatík je minimálna hodnota hĺbky drážky meraná v bode TWI 1,8 mm, pre skupinu zimných pneumatík doporučujeme výmenu pneumatík už pri zbytkovej hĺbke drážky 3 mm v bode TWI (kvôli zníženiu bezpečnosti jazdy v zimných podmienjkach). Preto je veľmi dôležité sledovať opotrebenie a meniť pneumatiky v správny čas.
—————
Ako zvýšiť životnosť pneumatík?
Kilometrový výkon pneumatík závisí od mnohých subjektívnych a objektívnych faktorov:
Vozidlo - správna geometria nápravy, krútiaci moment motora, záťaž vozidla atď.
Vodič - štýl jazdy.
Prepravná trasa - časté zákruty, prípadne v meste časté zrýchlenia, brzdenie, typy vozovky, drsný, hladký, nespevnený povrch, prípadne teplota povrchu.
Pneumatiky - správny rozmer, vhodný dezén a správne hustenie.
Teda doporučujeme kontrolu hustenia, obmenu pneumatík medzi nápravami a podľa možnosti zmenu štýlu jazdy.
—————
Do akej miery je dôležité správne hustenie?
Do akej miery je dôležité správne hustenie?
Je to jeden z rozhodujúcich faktorov z pohľadu exploatácie pneumatík. Pokiaľ je pneumatika podhustená, výrazne sa znižuje bezpečnosť jazdy – predlžuje sa brzdná dráha, klesá bočná tuhosť pneumatiky, čo negatívne ovplyvňuje bezpečnosť prejazd zákrutou, predčasne a nepravidelne sa opotrebúva behúň pneumatiky v ramennej oblasti. Pri podhustenej pneumatike výrazne narastá koeficient valivého odporu, čo opäť negatívne zvyšuje spotrebu pohonných látok. Pokiaľ je pneumatika prehustená, zmenšuje sa styčná plocha pneumatiky s vozovkou, čo taktiež negatívne ovplyvňuje bezpečnosť jazdy. Ďalším negatívnym faktorom je predčasné opotrebenie dezénu v strednej časti. Doporučujeme dodržiavať hustiaci tlak, ktorý je predpísaný v príslušnom technickom preukaze vozidla, nakoľko vtedy je zabezpečené optimálne rozloženie merného tlaku v stope pneumatiky, tým aj parametrov výrobku.


—————
Ako vplýva na životnosť pneumatiky nedostatočná starostlivosť hustenia (podhustenie – prehustenie)?
Vplyvom nepravidelného opotrebenia sa znižuje životnosť pneumatiky a taktiež sa znižuje schopnosť následného protektorovania. Vplyvom podhustenia sa zväčšuje dotyková plocha dezénu s vozovkou, mení sa optimálne rozloženie merného tlaku v stope, zvyšuje sa vývin tepla a hrozí väčšie riziko separácie nárazníkového pásu alebo behúňa. Taktiež sa tým zvyšuje valivý odpor pneumatík a zvyšuje sa spotreba pohonných hmôt.
—————
Čo mám urobiť s ojazdenými pneumatikami?
Zo zákona č 223/2001 Zb je každý držiteľ pneumatík (motorista) povinný odovzdať opotrebované pneumatiky len osobe oprávnenej nakladať s odpadmi.
—————